Muziek- en dansproject
Por un Mundo Mejor verzorgt muziek- en danslessen voor kansarme kinderen in El Alto. Niet alleen wordt hiermee het cultureel erfgoed in stand gehouden (de lessen richten zich op folkloristische muziek en dans), ook het zelfvertrouwen van de kinderen groeit zichtbaar.
Hoe ondersteunt SOHB dit project?
Onze stichting ondersteunt Por un Mundo Mejor door het bijdragen aan het salaris van muziekdocent Florentino en dansdocent Litzi. Daarnaast hebben we bijgedragen aan de benodigde faciliteiten, zoals muziekinstrumenten en de aanleg van een podium en verharde binnenplaats (de laatste met hulp van CBS De Hoeksteen in Heerenveen en een vrouwengroep uit Groningen). Ook bekostigde SOHB de opname van een voorstelling van de kinderen op DVD, welke lokaal wordt verkocht aan ouders en andere geïnteresseerden om inkomsten te genereren.
Ontstaansgeschiedenis Por un Mundo Mejor
Florentino Montoya Mamani is gitarist en muziekdocent op een overheidsschool in El Alto. De liefde voor traditionele muziek kreeg hij van zijn vader mee. Na een opleiding aan het conservatorium maakte Florentino deel uit van de succesvolle folkloristische groep Mara, waarmee hij internationaal optrad.
Een aantal jaren geleden stopte Florentino met optreden om zich aan zijn roeping te wijden: het opzetten van een cultureel centrum voor kansarme kinderen om hen de liefde voor muziek bij te brengen. Met een gift van een Nederlands kinderkoor kon een flink aantal muziekinstrumenten worden aangeschaft. Door Florentino’s enthousiaste en onvermoeibare inzet groeide Por un Mundo Mejor (‘Voor een betere wereld’) binnen korte tijd uit tot een succesvol muziekproject.
Het volledige levensverhaal van Florentino en meer achtergronden van Por un Mundo Mejor, zijn te vinden in het boek “Portretten uit Bolivia. Levensverhalen die inspireren” (blz. 81 e.v.).
Activiteiten en resultaten Por un Mundo Mejor
Por un Mundo Mejor is uitgegroeid tot een project dat inmiddels meer dan 300 kinderen bereikt met dans- en muzieklessen. De muzieklessen bestaan uit lessen in panfluit en andere fluitinstrumenten zoals de tarqua en de quena, maar ook in gitaar en charango (een klein Boliviaans ‘gitaartje’). De danslessen richten zich op folkloristische dansen uit de verschillende provincies van Bolivia.
De lessen vinden plaats op twee locaties: de school waar Florentino Montoya muziekdocent is (Unidad Educativa 25 de Julio) en het Centro Cultural (cultureel centrum) in de wijk Cosmos 79. Dit centrum is niet gebonden aan één bepaalde school, waardoor kinderen van in totaal drie verschillende scholen deel kunnen nemen aan het project.
Voor de meeste leerlingen was goed muziekonderwijs niet weggelegd. Volgens Florentino is dit echter ontzettend belangrijk, niet alleen omdat (folkloristische) muziek een belangrijk onderdeel is van het cultureel erfgoed van de Bolivianen, maar ook omdat muziek structuur geeft: je hebt er discipline voor nodig én het is een uitlaatklep voor je emoties. Door de lessen is te zien dat het beter gaat met de kinderen: hun zelfvertrouwen groeit, en angst en verlegenheid verminderen. Niet alleen ontdekken en ontwikkelen veel kinderen hun muziek- en danstalenten, maar ook vergeten ze even hun dagelijkse zorgen.
Inmiddels heeft Florentino met zijn leerlingen al meerdere concerten gegeven. Ook doen de kinderen regelmatig mee met dans en muziek aan zogenaamde “desfiles” (optochten) tijdens nationale feestdagen.
Por un Mundo Mejor heeft een eigen Facebookpagina. Hoewel deze in het Spaans is, spreken de foto’s en video’s voor zich!